Ex-premier despre reabilitarea drumurilor din Republica Moldova: UN DEZASTRU

15 mai 2017 9:410 comentariiVizualizări:

Reabilitarea drumurilor, care trebuia să devină una dintre realizările guvernării de după 2009, s-a transformat într-un dezastru, un apogeu al incompetenței, haosului și corupției…, afirmă pe pagina sa de Facebokk Ion Sturza.

drumuri

Ex-premierul scrie:

Sub umbrela „istoriei de succes”, Republica Moldova a contractat finanțare (credite) de la instituțiile financiare internaționale, în sumă de 293 de milioane de EURO pentru 13 proiecte de reabilitare a drumurilor.

Astăzi toate 13 sunt executate cu mari deficiențe și întârzieri.

Incompetența funcționarilor, dar și lăcomia lor vor deveni studiu de caz în manualele de rele practici: de la planificare, proiectare până la implementare!

La mijloc e și contribuția reprezentanților PL de la Ministerul Transportului și Infrastructurii Drumurilor (MTID), care s-au făcut a uita că politica nu e un „sabantuicik” între cumetri și prieteni, pe banii poporului, la pachet cu corupția nestăvilită…

Vinovați de acest dezastru se fac toți, guvernul, MTID, ASD, instituțiile financiare internaționale (în mod special BERD), dar și contractorii, ultimii fiind „atent selectați”, sub controlul finanțatorilor. Dubios, nu?

Șmecheria e că s-a mizat pe un singur criteriu – prețul. Joc banal și cunoscut. „Isteții” oferă costul de executare pe care-l dorești. Ulterior, în loc de specialiști și utilaje, aceștia „mobilizează” avocați, ca să schimbe condițiile și prețul de executare a lucrărilor. E un joc la două capete, evident.

Experții responsabili de „monitorizare”, aduși de finanțatori pe bani grei, 21 de milioane de EURO (!), primesc „kapika” la termen, ca să supravegheze că …nimic nu se întâmplă…

Garanțiile de executare au fost substituite cu „asigurări” de la companiile locale (sic!).

Cu ochiul liber se vede și „calitatea” lucrărilor executate, și a materialelor folosite. Câteva exemple:

– drumul M3 Chișinău – Giurgiulești, Comrat – Ciumai, km 96+ 800 – 122+800, termen de executare a lucrărilor: sfârșit de martie 2014, executat 62%;

– drumul Chișinău – Sculeni, patru contracte, termen de executare a lucrărilor: trimestrul IV 2016, executat circa 25%;

– segmentul M3, km 151+200, termen de executare a lucrărilor: sfârșitul lui 2016, executat 3%;

– centura Chișinău („groapa” ministrului Chirinciuc), termen de executare a lucrărilor: începutul lui 2018, executat 1%!

„Șobolanii” moldoveni, după ce stăpânii au luat caimacul”, „ciupesc”, neobrăzat și pe față, din „subcontractori”, un sport preferat la MTID.

O estimare „din avion” arată că, pentru a termina lucrările începute, va fi nevoie de minim cinci ani și de încă vreo 100 de milioane de EURO!

Dacă luăm în calcul cele întâmplate la Banca Națională a Moldovei, la Primăria Chișinău, nu e prea scumpă participarea dumneavoastră la „guvernare”, domnule Ghimpu?

Drumurile, de fapt, sunt cum sunt pentru că noi, moldovenii, suntem cine suntem. Sau suntem cine suntem pentru că drumurile sunt greșite…

Leave a Reply